Vitamín C

Vitamín C (kyselina askorbová) je rozpustný vo vode. Väčšina živočíchov je schopná syntetizovať vlastný vitamín C, ale človek ho musí prijímať v potrave. Zohráva rozhodujúcu úlohu pri tvorbe kolagénu a pri obnove (eventuálne liečbe) ďasien, krvných ciev, kostí a zubov. V organizme umožňuje vstrebávanie železa. Zdrojom vitamínu C sú zelenina a ovocie. V obilninách sa vôbec nevyskytuje, v mliečnych a mäsových produktoch je ho veľmi málo.

 

Ako pomáha vitamín C nášmu organizmu?

  • Hojí rany, popáleniny a krvácajúce ďasná.
  • Je dôležitým antioxidantom, ktorý chráni telesné tkanivá a ostatné vitamíny pred účinkom voľných radikálou a starnutím.
  • Urýchľuje hojenie rán po operáciach a hojenie jaziev.
  • Zvyšuje obranyschopnosť organizmu proti infekčným a vírusovým chorobám.
  • Pomáha znižovať hladinu krvného choresterolu.
  • Pôsobí preventívne proti vzniku rôznych typov vírusových a bakteriálnych infekcií a podnecuje činnosť imunitného systému.
  • Bráni tvorbe nitrózamidov (rakovinotvorných látok v údenom mäse a šunke).
  • Bráni vzniku skorbutu.
  • Chráni organizmus pri nachladnutí. Ako antioxidant bráni starnutiu buniek a organizmu.
  • Zvyšuje schopnosť organizmu absorbovať vápnik a železo, a vylučovať meď, olovo a ortuť.

 

Biochemická funkcia vitamínu C:

  • reguluje metabolizmus aminokyselín,
  • pomáha udržať silu a integritu cievnej steny, najmä kapilár,
  • uplatňuje sa pri vývoji kostí, zubov a chrupaviek,
  • pôsobí na zdravie všetkých bunkových a tkanivových membrán,
  • hrá dôležitú úlohu pri regulácii normálneho telesného rastu, pri hojení rán a odpovediach na stres,
  • "upratovač" voľných radikálov (vznikajúcich napr. príjmom znečisťujúcich a jedovatých látok), súčasť oxidačno-redukčného systému hydroxylačných reakcií (syntéza kolagénu, karnitínu, tyrosínu, katecholamínov, steroidov),
  • dôležitý pre transport elektrónov v mikrozómoch,
  • zvyšuje vstrebávanie železa,
  • bráni vzniku karcinogénne pôsobiacich nitrosamínov z dusičnanov v strave,
  • ovplyvňuje imunitný systém stimuláciou tvorby bielych krviniek, zabraňujúcich infekcii.

 

Zdroje vitamínu C:

  • citrusové ovocie,
  • šípky,
  • petržlen,
  • čierne ríbezle,
  • kapusta zelená,
  • listová zelenina,
  • paradajky,
  • paprika,
  • kel,
  • karfiol, zemiaky...

 

Rizikové skupiny zvýšeného príjmu vitamínu C

  • novorodenci, predčasne narodení
  • pri nedostatočnej strave, podvýžive (starší osamelí ľudia, extrémne diéty) a alkoholizme
  • tehotné a dojčiace ženy
  • užívanie liekov, antibiotík
  • dialýza, fajčenie

Zaujímavosti:

  • pacienti s infarktom myokardu majú dlhodobo nízku hladinu tohto vitamínu,
  • podávanie vysokých dávok vitamínu C vnútrožilovo predlžuje život ľuďom s pokročilým štádiom rakovinu o 3-10x,
  • vyfajčenie 1 cigarety dokáže spotrebovať 120mg vitamínu C, prežitie veľkej emócie až 2000mg.